Tuotteet

Piirrustuskilpailu / Grillimakkara

Ripa Rillimakkara 400g

Ripa Rillimakkara

Perinteisen grillimakkaran uudistettu versio. Maukkaampi, parempi, Ripa!

70v Juhlalenkki 380g

70v Juhlalenkki

Me kun emme osaa muuta kuin hyvää vieläkään tehdä.

Tutustu tuotteisiimme

Yritys

”Jorma Nieminen perusti Tampereen Lihajaloste Oy:n vuonna 1949. Se on siis pitkät juuret ja perinteet omaava perheyritys”, kertoo Lihajalosteessa yli 50 vuotta työskennellyt ja yritystä isänsä jälkeen luotsannut Risto Nieminen. Riston kanssa Lihajalosteen toimintaa pyöritti Jorman jälkeen myös Mikko Nieminen sekä Seppo Nieminen. Jarko Nieminen, nykyinen Lihajalosteen toimitusjohtaja, on perheyrityksen jatkaja kolmannessa polvessa. Myös Jarkon sisko Jenni on mukana yrityksen toiminnassa.Tällä hetkellä yrityksen tilat sijaitsevat Tampereen Tohlopissa. Sitä ennen Lihajalosteen tehdas sijaitsi Hyhkyssä. Muutto oli prosessi sinänsä; muun muassa yksi seinä jouduttiin purkamaan vanhasta rakennuksesta, jotta suuret laitteet saatiin pihalle.

Kaikki sai alkunsa Kauppahallin lihaliikkeestä. Toiminta laajentui luontevasti makkaranvalmistukseen ja legenda oli syntynyt. ”Tuotteidemme kysyntä on pysynyt kaikki nämä vuodet melko tasaisena. Toki alkuaikoina oli jonkin verran vilkkaampaa ja tuotevalikoimamme oli silloin hieman laajempi kuin nykypäivänä. Myös laitteet ja tuotantokoneet ovat muuttuneet 50 vuodessa.” hymähtää Risto. ”Pikkupoikana poljin tavarapyörällä makkaralaatikoita linja-autoihin – silloin ei tainnut kylmäkuljetuksista olla tietoakaan. Nyt polkupyörä on vaihtunut autoon ja kylmäketjuja valvotaan tarkasti.”

Sepon mieleen on jäänyt kirkkaana elintarvikealan lakko vuonna 1976. Silloin perheyrityksen toimintaa pyörittivät Niemisen veljekset kolmeen pekkaan. Asiakkaat eivät siis lakonkaan vuoksi jääneet ilman makkaraa.

Tampereen Lihajaloste tunnetaan paitsi maukkaasta makkarastaan myös veikeästä possu-tunnuksesta. ”Sen possun historia juontaa juurensa 60-70-luvun taitteeseen. Isä oli saanut idean Hannoverin messuilta Saksasta ja Seppo muokkasi sen lopulliseen muotoonsa. Siitä asti possulogo on ollut osa yritysidentiteettiämme.” muistelee Risto.

Paljon on säilynyt ennallaan ja paljon on muuttunut vuosien kuluessa. Mutta asian laita on näin; Lihajalosteen höyrymakkara ja Tampere kuuluvat erottamattomasti yhteen.

Me puhumme makkarasta.